Adventure-racingterug naar navigatie menu

Avontuurlijk op alle niveaus

Het klinkt avontuurlijk, en dat is het ook. Tijdens een adventure-race leg je wisselend hardlopend, op de mountainbike of kickbike, in de kano, kajak of op een andere manier een parcours af in de natuur. Je krijgt een route op de kaart mee. Tussendoor voer je extra sportopdrachten uit. Je kunt dan denken aan (touw)klimmen, boogschieten, etc. Adventure-racing is een relatief kleine sport met een gestaag groeiend aantal beoefenaars. Als je er al eens iets over gehoord hebt, is het vaak van zeer extreme uitdagingen. Maar er zijn ook kortere adventure-races vanaf bijvoorbeeld een halve dag. Dat is het leuke van adventure racen, je kan op elk niveau meedoen en je eigen doel zetten: finishen, een snelle tijd zetten, of gewoon buiten spelen en genieten!

Waarom adventure-racing?
Je bent buiten, je geniet van de natuur, het is heel afwisselend en zeer geschikt om samen te doen. Dat laatste heeft als voordeel dat je elkaar kunt helpen en oppeppen als het nodig is. Verder vul je de race in zoals jij dat wilt. Ga je voor de winst? Dan loop je alle controlepunten van het parcours af. Maar als het je meer gaat om de persoonlijke prestatie, dan mag je ook een of meerdere punten laten liggen.

Hoe begin je met adventure-racing?

Probeer het gewoon!
Spring erin en geef je op voor een adventure-racetraining of een korte race. Ervaar het en verbaas jezelf! Het is toch wel een kwestie van gewoon durven. Veel mensen zien op tegen de vele verschillende sporten die worden beoefend. Vrijwel elke, ooit ook begonnen, adventure-racer kan je vertellen dat het doen van een race gemakkelijker te bereiken is dan je denkt, en dat de afwisseling juist de charme is!

Zorg voor een goede basisconditie
Hardlopen als high-impactsport is een goed uitgangspunt om conditie op te bouwen. Als je een andere buitensport beoefent, is het aan te bevelen ook op hardlopen te gaan trainen.

Zoek een teamgenoot met ervaring
In de praktijk werkt het regelmatig zo dat een enthousiast adventureracer een nieuweling vraagt ook eens mee te doen. Het is in ieder geval handig een teamgenoot te zoeken die al enige ervaring heeft. Hij of zij kan je goede tips geven en je erdoor helpen als het wat lastiger wordt. Als je niemand kent kun je op sites als Activetogether een oproep plaatsen. OER-sport kan je trouwens ook helpen met een vinden van een teamgenoot of je tips geven.

Richt je eerst op persoonlijke prestaties
Kijk in het begin vooral naar je persoonlijke prestaties. Zorg voor een goede trainingsopbouw vooraf. Luister naar je lijf en begin niet té fanatiek. Durf ook gewoon wat te laten schieten als je het nog niet aankan. Richt je in het begin niet te veel op de competitie. Dat komt later vanzelf. Of niet, als je daar geen zin in hebt.

Geniet!
Vergeet niet te genieten van wat je doet en van je omgeving. En daarna heerlijk nagenieten van je prestaties en het buiten zijn. Wij horen vaak dat door de afwisseling van disciplines en het bedenken van een routestrategie de tijd al sportend enorm snel gaat.

Eventueel training onder begeleiding
Als je weinig ervaring hebt, kan het verstandig en prettig zijn eerst een training onder deskundige begeleiding te volgen. OER-sport organiseert regelmatig trainingen waarin verschillende onderdelen van een adventure-race aan de orde komen

Lees het interview met adventure-racer Martine Hofstede
Martine vertelt hoe zij ooit begon en wat er allemaal komt kijken bij adventure-racen. 

Reageren?

Bootcampterug naar navigatie menu

Hoe is een Bootcamp training opgebouwd?

Warming up
Uiteraard begin je met een warming-up van ongeveer 20 minuten. Deze is elke les weer anders, zodat het afwisselend blijft. Vaak krijg je in de warming-up ook uitleg over de techniek van het (hard)lopen.

Intensieve intervaltraining
Na de warming-up krijg je een Pittige training, Hierbij maak je onder leiding van de trainer gebruik van alle natuurlijke elementen. Het hoofdonderdeel is hier het hardlopen. Ook doe je veel estafettes. Verder ligt het accent op spierversterkende oefeningen; jumping jacks, burpees, opdrukken, dippen, buikspieroefeningen enz. Je wisselt individuele oefeningen en oefeningen in tweetallen met elkaar af.

Cooling down
De training wordt afgesloten met een cooling down.

Veel gestelde vragen

Wat is Bootcamp?
Bootcamp is een buitentraining voor mannen en vrouwen. Het accent ligt op afvallen en op het vergroten van kracht, snelheid, uithoudingsvermogen en behendigheid.

Buiten trainen op je eigen niveau
Je traint buiten! Het programma is geschikt voor alle fitnessniveaus en uitdagend voor iedereen. Beginners en gevorderden trainen naast elkaar op hun eigen niveau.

Combinatie van cardio- en krachttraining
Bij een bootcamptraining wisselen cardio- en krachtelementen elkaar in hoog tempo af. Dit is een van de meest effectieve trainingstechnieken om af te vallen, je stressbeheersing te verbeteren, je kracht te laten toenemen en je uithoudingsvermogen te verbeteren. Je gaat je beter voelen en dat is ook goed voor je zelfvertrouwen.

Persoonlijke aandacht en groepsmotivatie
Omdat je in een relatief kleine groep traint, profiteer je van de voordelen van een personal training én van de motivatie en stimulans van een groep. Er is altijd voldoende ruimte voor persoonlijke aandacht en instructies. De trainer gebruik alleen positieve stimulans!

Doorbreek de sportschoolroutine
Met bootcamp doorbreek je de sportschoolroutine. Je bent lekker buiten en doet veel verschillende fitnessoefeningen inclusief cardiotraining, circuittraining, balans- en stabiliteitoefeningen, krachttraining, snelheidstraining met intervallen, groepsoefeningen, fitness games, etc.

Professionale trainers met bootcamp-passie
De OER-sport-trainers zijn enthousiaste buitensporters, vrijwel altijd met daarnaast een beroep dat met sport en beweging te maken heeft. Ook hebben ze allemaal een sportopleiding zoals de sportacademie/sportdocentopleiding (CALO) of CIOS. Ze delen hun gezamenlijke passie voor de bootcamptraining en werken volgens dezelfde trainingsaanpak. Die aanpak is gebaseerd op de verschillende opleidingen en hun brede ervaring in fitness, survivalrun en bootcamp.

Personal trainerterug naar navigatie menu

Hoe is dat nu eigenlijk, trainen met een personal trainer?

Vraag jezelf eerst af waarom je met een personal trainer wilt trainen. Omdat je graag professionele begeleiding wilt? Omdat de laatste kilo's er niet af willen? Je graag meer conditie wilt opbouwen of omdat je extra motivatie nodig hebt? Iedereen ervaart het trainen met een personal trainer anders. Belangrijk is dat er wederzijds vertrouwen is en dat je je aan het doel houdt dat jullie samen hebben opgesteld.

Streef je doel na
Voordat je begint te trainen met een fitnesscoach is het belangrijk om vast te stellen welk doel of doelen je wilt bereiken. Op die manier kan de personal trainer je beter begeleiden en een plan van aanpak opstellen. Dit wordt speciaal voor jou op maat gemaakt. Wanneer jij in (kleine) stapjes steeds dichter bij je doel komt is dat niet alleen voor jou een geweldige overwinning, ook de personal trainer wordt hier gelukkig van. Door samen te trainen met een persoonlijke trainer voel je je weer verantwoordelijk voor je lichaam en is het vaak makkelijker om de knop om te zetten.

Blijf volhouden
De meeste mensen het fitnessen niet volhouden is vaak een gebrek aan discipline en motivatie. Na een paar weken zie je nog geen resultaat en de verleiding om weer op de bank te gaan hangen met een zak chips is erg groot. Naast dat een personal trainer ervoor zorgt dat je geen blessures oploopt, gefaseerd traint is hij of zij er ook om jou te motiveren.

Voordelen van trainen met een personal trainer
Verder kijkt een personal trainer ook naar gezondheidsklachten, medicijngebruik, je sportverleden, je woon- en leefsituatie en je voedingspatroon. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn belangrijke factoren wanneer je besluit te gaan trainen met een personal trainer. Een intake gesprek is heel normaal en geeft je een goed beeld van de trainer.

Met een personal trainer bereik je sneller resultaat, krijg je niet alleen fysieke ondersteuning maar ook mentale, zorgt ervoor dat de fitness uitdagend blijft, is deskundig en heeft verstand van zaken.

Trainen met een personal trainer is absoluut geen teken van zwakte. Laat aan iedereen zien dat jij serieus bent en graag je leven een positieve wending wilt geven!

Survivalrunterug naar navigatie menu

Strijd tegen de elementen

Je moet ervan houden: ploeteren door de modder, afmattend hardloopwerk en veel uitdagend klim- en klauterwerk met gevaar van een nat pak. Toch is er een groeiend aantal mensen dat graag een survivalrun doet. Als je niet bang bent om vies te worden en wel houdt van een beetje afzien, dan hoor jij daar misschien ook wel bij.

Het wat en waarom van survivalrun
In een strijd tegen de elementen (water, kou, wind) leg je hardlopend een parcours af door akkers, bossen en water. Onderweg kom je veel hindernissen tegen waar flink wat klimwerk voor nodig is. Ook doe je vaak enkele speciale opdrachten zoals houthakken of boogschieten.

Trainingsgroepen en wedstrijdcircuit
De survivalsport heeft een landelijke bond en kent een vele trainingsgroepen. Je kan het hele jaar meedoen aan circa 20 survivalrunwedstrijden. Daarvan tellen ongeveer 8 mee in een wedstrijdcircuit. Je kan individueel, als duo en als groep van vier deelnemen.

Pure sport
Het is een pure sport die niet alleen je atletisch vermogen enorm ontwikkelt, maar ook je mentale weerbaarheid vergroot. Maar pas op, want als dit virus je te pakken krijgt, dan laat het je niet meer los!

Hoe begin je ermee?
Je kunt het beste beginnen bij een officiële survivaltrainingsgroep bij jou in de buurt die is aangesloten bij de Survivalbond Nederland. Je krijgt dan training op een gekeurd parcours en van gediplomeerde trainers, zodat je veilig en slim traint. Het is altijd mogelijk een paar keer op proef mee te doen. De andere deelnemers kunnen dan hun ervaringen met je delen en jij kan zelf bepalen of de sport en de sfeer je aanspreken.

Wat heb je nodig?
Een loopbroek die isoleert en een goede pasvorm heeft is belangrijk. Want niks is zo vervelend als een broek die op je knieën hangt als je uit een sloot komt. Verder zijn goede schoenen met grove noppen heel belangrijk. De modder valt er dan uit tijdens het lopen. De noppen geven je ook meer grip op bijvoorbeeld schuine slootkanten.

Trainingsmogelijkheden
In Zelhem kan je voor kennismaking met de sport en training terecht bij Survival vereniging Jan In T Touw. Meer informatie over survivalrun en trainingsmogelijkheden in andere regio's vind je op de site van de Survivalbond Nederland.

Trailrunningterug naar navigatie menu

Genieten van off-road hardlopen

Steeds meer mensen doen aan trailrunning. Dat kun je het beste omschrijven als off-road hardlopen. Trailrunners maken gebruik van mountainbike- en wandelroutes en andere zelfontdekte paden en paadjes door de natuur. Trailrunning is een belangrijk onderdeel van de OER-sport-Sportevents en -trainingen. Een goede reden om er eens wat meer over te vertellen!

Waarom trailrunning?

Minder belasting
Je loopt op onverharde ondergrond. Dat zorgt voor meer variatie in de belasting van de spieren en gewrichten. Daarmee heb je minder snel last van (knie)blessures waar hardlopers op de verharde weg vaak last van hebben. Als je extreme hoogteverschillen overbrugt, wordt dit trouwens weer een ander verhaal.

Meer afwisseling
Het is afwisselender. Daardoor ben je geconcentreerd en meer bezig met het hardlopen zelf en je omgeving. Zo moet je vooruit kijken, letten op de ondergrond en je ritme aanpassen aan klimmen en dalen. En genieten natuurlijk. Genieten van de natuur Onverharde paden (trails) voeren je vaak door de mooiste natuurgebieden. Dat is op zich al genieten. Nog mooier is dat je nieuwe gebieden ontdekt waar je normaal misschien wel nooit zou komen. En, wild spotten geeft deze tak van sport nog een extra dimensie!

Hoe begin je met trailrunning?

Geschikt terrein onder begeleiding verkennen
Zoek een eerst geschikte plek waar je off-road kunt lopen. Dat kan op vele plaatsen in Nederland. Begin het liefst onder begeleiding van iemand die het gebied kent. Zo leer je het zelf ook goed kennen. Tegelijk bouw je wat gevoel op voor oneffen terrein. Gaandeweg kun je heuvels opzoeken om klimmen en dalen te oefenen.

Eventueel training onder begeleiding
Als je weinig ervaring hebt, kan het verstandig en prettig zijn eerst een training onder deskundige begeleiding te volgen. Zo zijn er:

Oefenen met verschillende ondergrond en ritme
Het plezier zit in de afwisseling, het genieten van de mooie bossen en de rust in de omgeving. Maar je moet wel alert zijn, goed op de ondergrond letten en je ritme en techniek afstemmen op het klimmen en dalen. Als dat eenmaal lekker gaat, zoek je ook wat smallere, steilere en langere paden op.

Laat je ambitie los
Denk niet ‘ik ga zoveel kilometer lopen’, maar: ‘ik wil lekker een uur of anderhalf uur het bos in’. Je neemt je eigen drinken en wat te eten mee en misschien een kaart. Als dat je goed bevalt, ben je misschien wel toe aan de volgende stap.

Ga op onderzoek uit
Nadat je wat meer getraind bent, kun je nieuwe gebieden gaan uitzoeken.

  • Lees of bekijk filmpjes over ervaringen van anderen.
  • Neem je loopschoenen mee op vakantie en probeer daar een mooie route te lopen.
  • Of schrijf je in voor een (lokale) trail. In de Benelux kun je elke twee weken wel een leuke trail lopen.
  • In Duitsland zijn net over de grens ook uitdagende gebieden op nog geen 2,5 uur rijden.
  • Aankondigingen van spontaan georganiseerde trails vind je op het forum van Mudsweattrails.

Meer weten over trailrunning vraag je OER-Sport trainer.